duiken met haaien!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu duiken met haaien!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

duiken met haaien!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

30 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

heeey lieverds! daar was ik weer!
afgelopen week een rustig weekje gehad... de standaard dingetjes als naar school gaan en naar mijn project! ik heb het gevoel dat de leraressen steds meer voor ons open staan omdat ze nu echt weten dat we langer blijven. ze hebben hier weinig vertrouwen in de mensen omdat iedereen al stopt naar een paar keer. gelukkig hebben ze door dat wij langer blijven en ook echt dingen willen aanbieden.
deze week begonnen met het oefenen met lopen bij een meisjes. zij heeft als enige een verstandelijke beperking bij ons op de creche maar er wordt weinig aandachtin gestoken. ze wordt behandeld net als de andere kinderen. aan de ene kant is dag goed natuurlijk, maar zij heeft toch wel iets meer begeleiding nodig! ik ben namelijk van mening dat als er veel met haar wordt geoefend dat ze wel kan leren lopen. ik wil daarom samen met de anderen elke week met haar gaan oefenen, door zelf met haar te lopen en haar van de ene persoon naar de andere te laten lopen. hopenlijk kunnen we daar iets mee bereiken!
woensdag kwamen we later aan op project omdat de band lek was van ons vervoer. hierdoor konden we niet helpen met het ontbijt, wat altijd super druk was. toen we aankwamen kwamen alle kinderen op ons afgerend en riepen allemaal: yes yes yes yes yes voor een paar minuten achter elkaar en bleven ons maar knuffelen en omhelzen. dit was echt een super gaaf moment!! hier kreeg ik super veel energie van en dat geeft ook een super goed gevoel! zowel van de kinderen als de begeleiders.
donderdag moest ik een workshop verzinnen voor mijn klasgenoten. we hebben er voor gekozen om op het strand les te gaan geven d.m.v. team building! het was echt een super geslaagde ochtend! iedereen deed leuk mee en ze vonden het ook leuk om te doen. een goed begin om meer gezelligheid er in te brengen in de groep.
in dit weekend hebben we niet zoveel gedaan. vooral rond om ons huis gebleven want alle auto's waren al verhuurd en alle activiteiten zaten al vol. dus we hebbenndit weekend gechilled! vrijdag eerst naar het zwembad toe hier op school! ook wel eens lekker gewoon water waar je in kan zwemmen! daarna zijn we savonds naar een vriend gegaan die op een heel groot huis moest passen! echt een dikke villa! daar hebben we nog even gezeten en wat gedronken. vanuit daar zijn we naar snorts gegaan, een kroegje/discotheekje hier om de hoek. super leuke avond gehad! hier sluit de kroeg alleen om 2 uur al dus dat is een heel verschil met nederland! vanuit daar meteen op bed! volgende dag weer naar het zwembad geweest! deze dag was echt super warm, eigenlijk te warm! grotendeels ook de dag in bet zwembad en de schaduw doorgebracht. savonds hadden we een verjaardag en zijn we met ons allen uit eten geweest. ik had een lekker stuk biefstuk. het eerste stuk wat ik daar at, was niet te eten. ik had het gevoel dat ik een koeienstal in mijn mond had, super smerig! overal voelde ik stukjes in het vlees zitten... later at ik verder en hoe meer ik in het midden kwam hoe beter die was. bleek dat ze die vetrand er gewoon niet afhalen hier. goed weten we dat ook weer voor de volgende keer haha. wel lekker afgesloten met een toetje! doe ik nooit dus dacht dat mag nu wel even! :D
zondag verder ook niet zoveel bijzonders gedaan.
maandag hadden we geen school maar was er een workshop georganiseerd. we ging speelgoed maken van afval zodat instellingen er geen geld aan hoeven te betalen. je mocht zelf een idee verzinnen om speelgoed te makem voor een bepaalde doelgroep. leuke ochtend, maar wel super warm. we deden dit bij 1 van de projecten en daar staat gewoon alleen een blok met 1 deur , super warm. maar ondanks dat toch iets kunnen maken. alles beter als cbl op maandagochtend!
dinsdag weer naar ons project. de moeders van de kinderen waren de creche aan het schoonmaken dus wij moesten de hele dag buiten blijven. dus wij hebben verschillende liedjes aan de kinderen gekeerd zoals chichiwa, de hookie pookie en het spel annamaria koekoek. super leuke dag van gemaakt. er komen nu ook kinderen naar ons toe om dat te zingen, km contact met ons te maken. ze weten heel goed wat wij daar mee bedoelen en die communicatie hebben we niet vaak met de kinderen. super leuk om te zien! woensdag hadden de kinderen de sportdag. er kwamen 4 scholen tegelijk opdagen en die moesten met elkaar concureren. de gene die het meeste heeft gewonnen krijg een prijs en de 2e en 3e ook. de sportdag bestond uit hardlopen, zak lopen en lopen met een pittenzakje op je hoofd.
zodra een kind over de finish kwam, werd die meteen dooreen docent naar de jury gebracht zodat meteen opgeschreven kon worden wie er eerste was. ze maakten zelfs ruzie over wie er op een gegeven moment 1e of 2e was. zo gefocused op het geld en niet op de lol van de kinderen. dat was wel jammer maar wij willen aan het eind van ons project zelf een nederlandse sportdag organiseren. benieuwd hoe ze dzar op reageren.
donderdag hadden we weer een dagje school en verder niks bijzonders. vrijdag zijn we naar port elizabeth gegaan. we hadden een hostel geregeld en die zag er siper goed uit. leuk personeel en een heerlijk zwembad. daar hebben we die vrijdagmiddag meteen gebruik van gemaakt! daarna zijn we even boodschappen gaan doen voor de bbq. de eigenaar van het hostel wilde alles wel braaien als we zelf ons eten ging halen. in de winkel hadden ze zelfs een klein hoekje waar verse sushi werd gemaakt. dit besteld als voorgerecht en nog 2 stukjes vlees voor op de braai.
super gezellige avond gehad. er waren daar ook andere duitse en amerikaanse backpackers die ook mee ging braaien. hele leuke en sociale mensen. savonds nog even snel gezwommen en toen maar naar bed want ik moest de volgende dag vroeg op. om 6 uur ging mijn wekker alweer. alle spullen bij elkaar rapen en op naar de haven, want vandaag ging ik eindelijk weer een keer duiken. ( was alweer twee jaar geleden stond in mijn logboek.) ik was zelf de enigste duiker van ons groepje dus ik ging met de duikschool mee. de eerste duik gingen we met een speedbootje 35 minuten varen vanaf de kust. daar was het water echt super helder, ik kreeg er meteen zin in. andrew was mijn buddy, hij had al veel verhalen over het duiken. ze hadden zelfs al een keer een orca gezien!
we gingen onderwater en snel zag ik al de eerste haai, zo super vet! ik wilde eigenlijk daar blijven, maar we moesten door met de groep. maar even later waren er overal haaien om mij heen! nog nooit eerder haaien gezien onder water dus ik was super blij! verder natuurlijk beel vis, een grote stingray en catfish. super grappige visjes met een soort van snor. de haaien daar waren gewoon rustig, als ze te dicht bij kwamen lieten de haaien wel merken dat het te dicht bij was door een klik te makem of door weg te zwemmen. natuurlijk moet je ze niet uitdagen maar als je niks doet is er ook niks aan de hand. dus al met al een super vette duik en ervaring met zicht van wel 15 tot 20 meter. op de terugweg hebben we nog pinguins en zeehonden gezien.
toen we eenmaal terug waren moest ik meteen door want om 11 uur was er nog een duik gepland. snel de fles verwisselen en weer door. deze duik was iets minder mooi. er was ongeveer 4 meter zicht en het was super troebel. wel nog 3 haaien gezien maar verder niks bijzonders. al blijft het koraal wel super mooi! hele velle paars en oranje koraal. daarna weer naar de kust, alles omspoelen, logboek invullen en door want de rest van mijn groep zat op mij te wachten.
we zijn even terug gegaan naar het hostel en hebben daar nog lekker bij het zwembad gelegen. rond 3 uur waren we er klaar mee en zijn we terug gegaan naar port alfred. die avond voorhet eerst hier zelf gekookt! nouja gekookt soep met pesto en mozzarella! smaakte super goed! daarna even vlug douchen en door naar een huisfeestje. iemand was jarig due iedereen is welkom. ik kende de gene helemaal niet die jarig is, maar zo gaat het altijd. ik ben jarig en iedereen die wil komen, ks uitgenodigd! hele gezellige avond gehad met hele leuke mensen!
volgende dag beetje huiswerk en daarna even bij het zwembad gelegen, happy hour bij bermuda en als afsluiter just dance en andere spelletjes gedaan bij iemand thuis. nu is het weekend helaas weer voorbij! tot snel lieverds!

  • 30 Maart 2014 - 22:25

    Janneke Kwant :

    Wat een ervaring in te duiken met haaien. Jij liever dan ik!! Het Is ook maar goed dat mama dat achteraf allemaal leest want die houd er een rolberoerte aan over. Maar wel super dat je het zo naar je zin hebt meid!! En met veel plezier lezen we jou reisverslagen. Nou meisje geniet nog volop een we boven je volgen. Dikke kus uit havelte

  • 30 Maart 2014 - 22:53

    Paulus:

    Supertrots op u!!
    Wat u daar allemaal doet is écht gaaf, bijna net zo mooi als een bekerfinale, haha.

    Hou van u lieverd!!

  • 31 Maart 2014 - 10:17

    Remon En Wilma:

    Hoi Lynns,
    Gaaf verhaal over het duiken. Ben wel jaloers hoor hhaha. En dan ook nog op de terug weg pinguïns echt gaaf. Ik zou best met je willen ruilen. Zelf met je stage want dat lijkt me een uitdaging.
    Geniet (eigenlijk overbodig om te schrijven) en tot gauw. Dikke kuzz van hier.

    Je paps en Wilma

  • 31 Maart 2014 - 20:06

    Hennie:

    Hey Lynns, weer zo'n mooi verhaal. Alleen het duiken met haaien vind ik iets minder maar goed ben ook absoluut geen duiker. Snap dat het heel bijzonder is. Mooi om te zien dat alle dieren die je hier in een dierentuin ziet daar gewoon rondlopen. Lijkt allemaal zo gewoon he. Geniet nog maar lekker van alle mooie dingen, de braai, project enz. Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

lynnsey

Ik ga voor mijn opleiding SPH, naar Zuid-Afrika voor 5 maanden. Wat ik daar ga doen is nog niet duidelijk. Die keuze mogen we daar pas maken. Via deze site hou ik jullie op de hoogte van het project en mijn weekenden en vakanties in Zuid-Afrika! =D tot snel!

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 5366

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: