halleluja!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu halleluja!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

halleluja!!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

19 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Afgelopen zondag zijn we naar een gospel gegaan in Bathurst. De manager van ons project gaat elke week naar die kerk en toen mochten wij ook wel een keer mee. De kerk begon om 10.00.
Toen we daar binnen liepen gingen we eerst achter in de kerk zitten. Alle mensen voor ons draaiden ze zich om, want ze hadden nog nooit blanke mensen gezien bij hun in de kerk.
Allemaal lachen en zwaaien alsof we een paar beroemde mensen waren. Om de beurt kwamen de mensen langs om ons een hand of een knuffel te geven. Ze vonden het zo fantastisch dat we naar de kerk waren gekomen.
Later werden we door iemand van de kerk helemaal naar voren geplaatst, zodat we voor alle mensen kwamen te zitten.
Na dat iedereen zijn plekje had gevonden gingen we beginnen. Het was die dag vadersdag dus het ging over om je vader te eren en geld te doneren aan de priesters. Niet alleen mensen uit Bathurst waren er maar van alle gemeentes rondom Bathurst.
Ze begonnen met praten en speciaal voor ons hadden ze ook iemand die alles vertaalde naar het Engels, zodat we begrepen waar het over ging.
Er werd afwisselend gesproken en gezongen, maar vooral gezongen. Dan sprak iemand 5 minuten en dan stonden we weer 10 minuten te dansen en te klappen.
Er is 1 random iemand in de zaal die dan keihard begint met zingen en de rest volgt die gene. Elk nummer begint rustig, maar al snel lopen de mensen naar het midden van de zaal waar ze dansen, lachen, klappen, knuffelen. Dit was zo mooi om te zien, hoe verbonden deze mensen met elkaar zijn. Natuurlijk hebben wij ook keihard meegezongen en mee gedanst. De mensen in de kerk vonden het ook geniaal, dat wij met hun mee gingen dansen. Om de beurt wilden ze allemaal even met je dansen. Van rustige dansers, tot springende oma`s, super mooi gezicht! Helemaal als je het zelfde als hun ging dansen, dan deden ze nog gekker om te zien of jij ook mee deed. We hebben echt een hele gezellige tijd gehad in de kerk, maar op een gegeven moment gingen wij weer naar huis met de taxi.
1 iemand van onze groep heeft nog een bedank woordje gezegd en toen werden we door iedereen toegezongen en uitgezwaaid. Super leuke ervaring om een keer mee te maken zo`n gospel!

Het WK is begonnen deze week! Super leuk dat we alles hier ook kunnen volgen, al is het toch wel anders om het hier te volgen. De sfeer is er wel, maar toch anders als dat ik gewend ben.
Maar toch wel leuk om het hier te zien… Ook weer een teken dat ik bijna weer naar huis kan!
Vanavond is de wedstrijd Nederland- Australië! Heel benieuwd wat dat gaat worden.

Project is ook bijna klaar! We hebben ons final report in geleverd en met de manager van Sizamele besproken. Dit was voor mij best lastig, omdat er wat negatieve dingen in staan waar nog aan gewerkt kan worden. We wilden ze dit meegeven zodat ze er zelf aan kunnen werken. In het begin kwam het hard aan naar mijn idee. Maar toen we uit hadden gelegd dat het niet verplicht was om te veranderen maar dat het vanuit de literatuur en ons oogpunt is geschreven was het wel goed gelukkig. Ze wilde er zeker wat mee gaan doen, om het alleen al te verbeteren voor de welzijn van de kinderen. Gelukkig viel het goed en ik hoop dat ze het op haar manier kan gebruiken. Volgende week nog 3 dagen project en dan heb ik alles afgesloten! 1 weekje vakantie en dan lekker naar huis!!! =D

tot snel lieverds! kus!