Capetown baby!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu Capetown baby!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

Capetown baby!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

29 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Heeey schatjes! Hier alweer de 2e week van de vakantie voorbij.

Maandag zijn we meteen goed begonnen in Kaapstad door de eerste ochtend te Tafelberg te beklimmen. Hij is maar 1 km hoog, maar je gaat niet recht om hoog. De paden lopen van links naar rechts en andersom. In het begin dacht ik ow makje dit ga ik even doen, maar het viel toch wel meer tegen als ik had verwacht. Je had hele grote trappen die je op moest klimmen gedurende de hele klim. En ook geen normale trappen maar grote, kleine en losse stenen bij elkaar gelegd. Dus dat was een mooie uitdaging. Gelukkig hadden we genoeg stoppauzes waardoor het klimmen wel makkelijk was. Het was een hele mooie omgeving waarbij je steeds de stad een beetje kleiner zag worden. Heel mooi uitzicht, maar op een gegeven moment leek alles wel steeds het zelfde.
Toen we eenmaal boven waren was het uizicht nog mooier! Overal zag je zee en gebergte, hier natuurlijk ook flink wat foto`s gemaakt en even met Paul gebeld om te zeggen dat ik het had overleefd. =D S`avonds nog even een braai gedaan met zijn allen onder het genot van een paar drankjes.
Volgende dag weer vroeg op want we ging naar het onderste punt van Kaapstad. Eerst langs cheapmanspiek, wat super mooi was. Je reed hier weer tussen de bergen en had mooi uitzicht over de zee. In het echt zie je wel degelijk heel veel verschillen, maar op de foto`s lijkt alles op elkaar.
Dat is wel erg jammer, dat je het nooit op de foto krijgt zoals je het zelf ziet. Daarna door naar kaap de goede hoop en cape point. Hier was het natuurlijk ook weer super mooi. Bij cape point kon je nog wat verder door lopen naar de vuurtoren, waar je nog beter zicht had over alles.
Daarna zijn we door gegaan naar Simonstown, boulders bay. We wilden hier gaan zwemmen met de pinguïns, dus liepen heel enthousiast daar heen. Op het strandje waren de eerste pinguïns al te zien, maar waren er wel weinig(stuk of 15). Verderop bleek de rest allemaal te zitten, maar dat was hun broedplaats dus daar mochten we helaas niet heen. Zwemmen werd dus niks, maar goed we hebben de pinguïns wel van heel dicht bij gezien.
Vanuit Simonstown door naar Victoria and Alfred waterfront. Hele leuke winkeltjes en terrasjes. Vandaag weinig gebruik van gemaakt, want we ging een keer zelf “koken”. Soep met pesto, tomaat en mozzarella en ook broodjes met pesto, tomaat en mozzarella. Smaakte zeer goed. De rest van de avond een beetje rustig aan gedaan.
Woensdag zijn we naar Robbin eiland geweest. We gingen de heenweg met de boot waar de gevangenen ook mee werden vervoerd naar het eiland. Ze zaten vast aan de boot gemaakt, dus als de boot zou zinken wisten ze ook zeker dat ze het niet zouden overleven. Dit hoorden we later pas toen we al op het eiland waren. De boottocht duurde ongeveer een uurtje. We kwamen aan bij een eiland waarvan ik helemaal niet had verwacht dat, dat Robbin eiland was. Ik had een leeg eiland verwacht met de gevangenis er op. Maar nu wonen er nog steeds mensen op het eiland. In het begin hadden we een tour met de bus, die ons het hele eiland liet zien met de verschillende gevangenissen, de werkplekken van de gevangenen vanaf een afstandje en er was ook een kleine cel omring door cellen van politiehonden. Daar zat iemand die geheim gehouden moest worden, niemand mocht weten dat hij daar zit. Hij heeft daar ook zijn hele gevangenisstraf daar gezeten en mocht nooit even naar buiten. Compleet geïsoleerd. Aan het einde van zijn leven was hij ook helemaal door gedraaid, omdat hij jaren lang geen mens heeft gezien of geen buitenlucht. Om de 3-4 maanden kreeg hij ook nieuwe bewakers zodat die niet een band met hem op konden bouwen. We zijn de tour geëindigd in de grote gevangenis op het begin. Eerst lieten ze ons een grote cel zien waar wel 90 man in verbleef, terwijl dat voor ons een beneden verdieping van een huis was.
Ze lagen daar op een dun matje wat mij deed denken aan een jutezak. Ze hadden daarna nog 1 dun dekentje en daar moesten ze op liggen. Dat dekentje moest op een bepaalde manier liggen als ze gingen slapen, anders kregen ze een straf. Of een lichamelijk straf of isoleercel . Het eten daar was ook niet goed verdeeld. De Aziaten en andere kleurlingen kregen veel meer eten als de donkere mensen. Heel heftig en apart om te zien. Ook kregen de kleurlingen betere kleding etc.
Na deze cel te hebben gezien gingen we naar de cel van Nelson Mandela. Hij had een ijzeren emmer waar hij zijn behoefte in moest doen en zo`n zelfde matje als in die andere cel. Zijn cel was echt 2 bij 2,5 meter ongeveer, super klein. Hij had een privé cel en mocht buiten zijn werktijden om maar een half uurtje naar buiten op de zondag.
Na zijn cel was de tour afgelopen en liepen we weer terug naar de boot.(The long way to freedom).
Het was een hele indrukkende en interessante tour.
Na de tour zijn we door gegaan naar Signal Hill. Dit is een plek boven op de berg waar je super goed de zonsondergang kon zien. Duurde even voor die onder ging want we waren veel te vroeg maar toen het eenmaal begon was het super mooi.

Donderdag zijn we heel vroeg begonnen. Kwart over 4 ging de wekker, want we gingen Lionshead beklimmen. Dit is een berg naast de Tafelberg, waar je een heel mooi overzicht hebt van de stad. We wilden er zijn voor zonsopgang en daarom gingen we wat vroeger weg. Toen we daar kwamen was er alleen nog helemaal niemand en was het heel donker. Het was nog niet vertrouwd om omhoog te gaan. Later kwamen een paar auto`s en met hun zijn we omhoog geklommen. Zij deden dit bijna elke week dus het tempo zat er heel goed in. Maar gelukkig kon ik het bij benen, was daarna wel even kapot toen ik boven was. Het was een hele leuke klim. Veel afwisseling van paden, hoe hoger je ging hoe moeilijker het werd. De treden(stenen) werden steeds groter, de paden smaller en op een gegeven moment moesten we ook omhoog klimmen. Wel super leuk om te doen, geeft je wel een tevreden gevoel als je boven bent. Boven genoten van de zonsopgang en daarna weer naar beneden gegaan.
Thuis even gegeten en toen zijn we naar het stadion gegaan van het WK. Super mooi stadion van de buitenkant en ook super groot. Van de binnenkant was het wel wat saai, omdat dit stadion voor veel andere dingen gebruikt wordt. Ze hebben niet 1 bepaalde club die er speelt maar het wordt ook regelmatig afgehuurd door belangrijke mensen of concerten worden er gegeven. Dit vond ik zelf wel jammer, want dat maakt het stadion af maar het was het heel mooi. We hebben meerdere dingen bekeken zoals de uitzicht vanaf de stoelen, perstribune, wc`s , kleedkamers, de spreekkamer , de doorgang van de spelers naar het veld en het veld zelf. We mochten niet op het veld staan, alleen voelen. Stiekem toch een stuk gras mee geplukt :D
De dag hebben we afgesloten met een dagje winkelen. Het was een soort van battaviastadje waar je heel leuk kon winkelen. Niet heel veel kunnen slagen, maar het was wel een heel leuk stadje.
Daarna zijn we naar Stardust gegaan. Een heel leuk eettentje waar je de gehele avond entertainment hebt. De obers die je bedienen zijn de talanten en die geven om en om een leuke show weg. Van hele rustige muziek, tot hele harde! Super leuke sfeer hing er en je mocht(Moest eigenlijk) op de tafels dansen op een gegeven moment. Het eten was wel minder en betaalde er best wat voor maar goed de sfeer maakte alles wel goed. De avond afgesloten met een shotje: toilet. Klinkt heel vies maar is het lekkerste drankje wat ik heb gehad. Een soort van bananen chocolade drankje. Het shotje wordt toilet genoemd, omdat het onderin het glas net lijkt op een drolletje(chocola). Super leuke en gezellig avond gehad!!

Vrijdag zijn we eerst vroeg opgestaan omdat Ingrid ging skydiven. We zijn toen even mee gereden en hebben daar op haar gewacht. Daarna thuis even geluncht en toen zijn Ingrid en ik naar Houtbay gegaan. Vanuit daar zijn we met een bootje naar een klein eilandje gegaan, waar 10.000 zeehonden ongeveer waren. Daar zijn we de zee in gedoken en gingen we met ze snorkelen. We zijn er ingedoken met een wetsuit aan, maar als nog was het water echt super koud! Ik denk dat ik in Nederland tijdens het duiken niet eens zo koud heb gehad. Maar goed je moet er wat voor over hebben, dus gewoon doorbijten. We gingen onderwater en overal waren zeehonden.
Eerst wilde ik naar ze toe duiken, maar toen zwommen ze weg.
Later kwam ik er achter dat als ik stil blijf liggen in het water de zeehonden allemaal naar je toe kwamen. Ze zwommen heel hard op je af, kwamen zomaar onder je door of over je heen springen. Continu zochten ze contact met je en wilde ze spelen. Je mocht ze niet aanraken, maar ze zochten je continu op. Ze kwamen dan heel dicht tegen je masker aan zwemmen of zwommen rondjes om je heen. Het leek net alsof wij de attractie waren voor die zeehonden. Vooral de baby zeehondjes waren super speels en waren erg nieuwsgierig naar ons. Ze kenden totaal geen angst. Ik daar in tegen schrok de eerste paar keren wel als ze in eens van onder langs je bril schoten, maar dit wende al snel. Super leuk gehad!! Daarna een warme kop chocomel en kreeg je een beetje warm water in je pak zodat je het wat warmer kreeg en toen weer terug naar de haven.
Thuis meteen onder de warme douche en toen was de dag alweer voorbij.
Zaterdag hebben we de dag doorgebracht op verschillende marktjes. We zijn naar bisquit mill gegaan waar je heel veel eten kon krijgen en waar nog een paar andere leuke kraampjes waren. Zoals kleding, sieraden etc. En we zijn naar green market square gegaan, waar je heel veel kleine kraampjes had. Maar grotendeels was alles wel het zelfde.
Daarna zijn we naar een aquarium geweest waar ze verschillende soorten vissen, haaien etc. hadden. De aquariums waren meestal wel veel te klein, dus dat vond ik wel heel zielig. Maar de meeste vissen die daar werden gebracht waren gewond en na dat ze opgelapt waren hebben ze die in het aquarium gegooid. Dus dat is wel goed.
Na het aquarium zijn we even snel thuis ons op gaan frissen en zijn we eerst uit eten gegaan bij the big route. Een hele lekkere pizzeria.
Op 1 van de marktjes waren we gevraagd en uitgenodigd voor een koningsfeest bij Waterfront. Hier zijn we naar het eten heen geweest en was super gezellig. 90% van alle mensen waren nederlanders, dus was een gezellig feestje. Het duurde even voor het op gang kwam, maar daarna was het wel gezellig!!
Volgende dag weer vroeg op omdat we uit Kaapstad gingen. We zijn eerst naar Cape L`aghulas gegaan. Dat is het meest zuidelijke punt van Zuid-Afrika waar de twee zeeën samen komen. Hier zijn we even een kwartiertje gestopt en toen weer doorgegaan. We hebben de hele dag gereden tot 6 uur en toen kwamen we aan in Mosselbay. S`avonds weer hele lekker sushi gegeten. In Mosselbay hebben we even 1 nacht geslapen en de volgende dag zijn we weer door gegaan. Rond 4 uur waren we weer terug in Port Alfred!! Lekker weer ons eigen plekje.

tot snel!! xx

• 30 Mei 2014 - 20:58

Mom:

Hoi skatty, wat een heerlijkheid weer dit mooie reisverslag. Trots op u! Wat heb je toch allemaal wel niet meegemaakt op avontuur in Afrika. Kijk, de titel heb je al om een boek te schrijven of je verslagen te bundelen. Al was het alleen voor de volgende groep studenten die er komt!
    Dikke smok, uwen trots moeder! LUTUM Xxx