eerste maand voorbij!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu eerste maand voorbij!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

eerste maand voorbij!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Heeeeey lieverds! Duurt even maar ben er weer!

Vorig weekend lekker chill weekendje gehad. Lekker thuis gebleven en hier lekker wezen chillen met een klein groepje!  Zondag goed afgesloten door lekker sushi te eten! maandag daarna hadden we weer les. Die week daarvoor hebben we een workshop gekregen waarbij wij moesten onderzoeken hoe het hier met de crime zit. We werden verdeeld in groepen en afgezet in het stadje bij ons in de buurt.

Wij zijn naar het politie bureau gegaan en hebben daar meerdere dingen gevraagd over welke misdaden hier veel plaats vinden en wat er mee gedaan wordt.  er mochten maar 2 mensen naar binnen en ik was gelukkig 1 van de gelukkige.

Hele interessante gesprekken gehad met een officier, hoofd van het politiebureau en een vrouw die bezig is met de preventie van misdaden. Helaas mochten we niet in de cellen kijken want ze waren bezig met de elektriciteit op dat moment. Dit waren holding cells waar de mensen verblijvem voor ze naar het gerecht moeten. Er zijn maar 3 cellen. 1 voor mannen, 1 voor vrouwen en 1 voor de kinderen.

We mogen later nog wel een keer terug komen om alsnog die cellem te bekijken. Na heel wat informatie te hebben opgehaald,  zijn we naar huis gegaan.  Maandag moesten we dit presenteren aan de groep en er zat ook een politiemam bij. Hij heeft naar onze presentaties geluisterd en nog even aangevuld wat er mist.

Op een gegeven moment hadden we het over de inbraken die hier vooral gebeuren. Hierbij is de meest voorkomende truc om een cd te verbranden als ze spullen willen stelen. Als mensen slapem en ze verbranden een cd dan komt er waarschijnlijk 1 of ander stofje vrij waardoor je diep blijft slapen. Als je wakker bent heeft het geen effect maar als je slaapy, slaap je zo diep dat je nergens wakker van wordt. 90% van alle inbraken gebeurt dus ook via die weg. De zus van de politie agent hadden ze ook beroofd. Ze werd wakker en het enige wat nog in haar kamer stond was zij en het bed. Deze overvallers hebben dus echt alles uit het huis meegenomen,  zonder dat ze er iets van mee hebben gekregen.

Zo apart dat een verbrande cd zo'n effect op je kunnen hebben! Verder heeft hij ook nog veel andere interessante dinger verteld over crime in port alfred. Hij heeft ons beloofd dat hij nog een keer een rondleiding gaat geven in de gevangenis!  super leuk!

Dinsdag en woensdag weer dagjes stage gehad. Hun manier van denken blijft toch wel heel interssant. Er is daar 1 meisje met een beperking. Volgens hun is dat gekomen omdat ze een keer is flauw gevallen. Ze kennen niet het idee dat er iets is mis gegaan tijdens de geboorte of zwangerschap. Het ligt altijd aan een factor die is gekomen na de geboorte. Ze denken ook dat huid allergieën komen door producten die moeders hebben gegeten tijdens de zwangerschap. Als je sinaasappelen of ananas eet tijdens de zwangerschap, dan heeft het kind later last van plekjes op zijn lichaam. Wel interssant om te horen hoe zij dingen redaneren.

Verder echt 2 top dagen gehad. Je merkt dat de kinderen steeds meer san je gaan hechten, maar toch wel wat door hebben dat ze je niet verstaan. Ze komen dan vaak langs voor een knuffel of gewoon te spelen.

Er is 1 meisje die ik super graag mee naar huis wil nemen. Natuurlijk wel meerdere maar zij steekt er boven uit. Als ze ziet dat ik beschikbaar ben, komt ze meteen naar mij toe en klimt haar weg naar boven zodat ik haar vast moet houden. Ze houdt mij dan super stevig vast en knuffelt mij helemaal plat! Zo lief en daar krijg ik ook veel voldoening uit! Bij haar en bij vele andere kinderen merk je gewoon dat ze liefde tekort komen. Heel zielig om te zien, maar voelt wel goed dat ik ze dat mag geven!

Haar vinden ze hier ook helemaal fantastisch!  als je zit begint er 1 iemand aan je elastiek te punniken. Of te wel haal dat is eventjes uit je haar. Als het ze is gelukt kunnen ze echt uren aan je haar blijven frunniken.

Als anderen kinderen dat ook zien komen ze er meteen aan en dan zit je daar met tien kinderen om je heen die aan je haar lopen te voelen en spelen. Onze haarstructuur is zo anders en dit vinden ze echt geweldig!

De dagen gingen deze week weer snel voorbij op de crèche.  we hebben ongeveer 80 kinderen, maar er zijn maar 3 leraressen. Als er 1 ziek is hebben ze geen vervanging daarvoor! Dan worden het 2 leraressen.

Deze week was er dus en een lerares ziek en de kok was ziek.(zij maakt ontbijt en lunch voor de kinderen en maakt alle gebruikte bordjes etc schoon.) Dus deze rol hebben we deze week ook op ons genomen.

De leraressen waren ons super dankbaar! Anders was het een nog grotere chaos geweest. Ik ben ook benieuwd hoe ze dat doen voordat ze ons hadden. Heel erg sneu. Ze kunnen ook verder geen andere mensen aannemen want daar is geen geld voor.

Ze krijgen normaal een bedrag in de maand die ze mogen gebruiken voor de boodschsppen, administratie en materialen voor xe kinderen.  ze mogen het geld niet ergens anders voor gebruiken.

Maar er zijn veel dingen waar ze nog geld voor nodig zijn, zoals het dak wat kapot is etc.

Soms krijgen ze ook gewoon 3 maand achter elkaar geen geld en dan is het zelfs moeilijk om eten voor de kinderen te halen.

Bathurst heet de plek waar ik stage loop. Dit is ook de stad in the eastern cape met de meeste mensen die niet werken en niet geschoold zijn dus veel armoede.

Donderdag weer een dagje school gehad en daarna de rest van de dag huiswerk. We moesten voor vrijdag een plan afhebben dus dat is ons mooi gelukt.

Vrijdag verder dagje vrij en eindelijk was het mooi weer!! Dus de hele dag lekker in de zon gezeten en naar het strand geweest onder het genot van een drankje. Savonds lekker thuis gebleven want de volgende dag moesten we weer vroeg op! Lekker dagje shoppen in east londen.

Super dagje gehad! We kwamen aan in de stad en het was 1 grote chaos! Overal liepen mensen op straat en er reden heel veel auto's.  ik voelde mij net als of ik in new york was en dan een heel armoedig stuk. Iedereen schreeuwde tegen elkaar of was aan het toeteren. Overal hoorde je de toeters.

Wel een leuke sfeer op de straat zelf want overal zaten mensen op te treden, zingen,  dansen of de mensen toe te spreken over hun geloof. We zijn eerst de stad uitgereden en kwamen toen gelukkig op een stuk die vele malen rustiger was.

We kwamen aan bij een winkelcentrum die ongeveer even groot is als darp. Voor de mensen doe darp niet kennen, dat is een klein gehucht bij havelte in de buurt.

Genoeg om te winkelen dus en de uren vlogen voorbij. Had zo nog een paar uur daar kunnen verblijven. Daarns weer lekker naar huis. Daar hebben we nog een drankje gedaan met zijn allen in de tuin en daarna lekker op bed. Zondag vroeg opgestaan.  eerst even boodschappen wezen doen, daarna naar een marktje hier in de buurt. Leuke locale tentjes waar ze vooral eten verkochten, dus we zijn ook nog even een paar souvenirswinkels bij langs geweest.

Op de terugweg zijn we langs de big pineapple geweest, bij spongebob thuis. De grootste plastic ananas die er bestaat. Verder niet veel bijzonders maar even boven op de ananas gekeken waar een super mooi uitzicht was!  fotos komen daarvan nog op facebook.

Daarna even heerlijk wezen relaxen op het strand! We zijn nu naar een ander strandje geweest aan de andere kant van de pier!  veeeeeeeeeelll mooier! Voelde net alsof we op een onbewoond eiland stonden. blauwe zee en witte stranden! Verder was er alleen niks te zien, maar was super mooi!

Als afsluiter van het weekend nog een braai gehad bij iemand thuis! Zeer geslaagde avond ook! Gepraat met een lokale duikinstructeur die hier ook nog wel eens regelmatig duikt. Elke keer als hij hier duikt ziet hij wel haaien! Dus hopenlijk kan ik de volgende keer meer als hij gaat duiken!

Nog heel gezellig gehad en toen op naar huis. Morgen weer naar school! Tot snel lieverds!

Xxxx

• 17 Maart 2014 - 18:42

Hennie:

Hoi Lynns,

Leuk verhaal en leuke dingen die je allemaal doet, meemaakt en overkomt. Wees wel heel voorzichtig wat betreft het duiken en zwemmen in zee. Er zitten inderdaad nogal haaien en andere dieren die je liever niet tegen wilt komen als je lekker aan het zwemmen bent. Gaan jullie nog richting Kaapstad, de Tafelberg, Robbeneiland en Kaap de goede Hoop? Als je tijd hebt moet je zeker die kant ook eens opgaan. Geniet nog maar lekker van al die mooie dingen die je meemaakt. Tijd gaat op een gegeven moment erg snel. Xxxxx

• 17 Maart 2014 - 19:26

Remon En Wilma:

He Dushi
    Grappig verhaal van het in brand steken van een CD die je schijnbaar in slaap houdt. Gelukkig hebben we hier brandmelders die ons alarmeren als je iets in brand steekt.
    Je zult wel nooit wennen aan de armoede en het gebrek aan noodzakelijke dingen.
    Diep in je hart wil je dan ook meer bijdragen dan je op dat moment kunt.
    Blijf van de kinderen genieten en wordt niet te close buiten de schooltijd om.
    Dat wordt bij het vertrek dan vaak een super dramatisch gebeuren.
    Zorg dat je je werk niet mee neemt naar huis. Dit klinkt misschien vreemd, maar dit zorgt ervoor dat je kunt blijven functioneren.
    Goed om te horen dat je je prima vermaakt. Blijf jezelf en geniet van elke dag.
    Kijk uit voor de haaien, haha
    Dikke kuzz Papa en Wilma

• 17 Maart 2014 - 20:43

Lynnsey:

Ja hennie! In de vakantie gaan we al die dingen doen die je net hebt opgenoemd! Super veel zin in! 3 weken vakantie dus dat komt goed!

En klopt ik zal nooit kunnen wennen aan de armoede! Maar probeer het inderdaad niet mee naar huis te nemen, al is dat soms wel moeilijk!

Bedsnkt voor jullie leuke reacties! Tot snel schatten! Xxx

• 19 Maart 2014 - 10:51

Gerda:

Heey Lynnsey,
    Wat leuk om te lezen hoeveel plezier je beleefd. en wat je allemaal meemaakt. Als je straks terug komt ben je helemaal moe van alle indrukken en belevenissen. Maar een hele levenservaring rijker.
    Moeilijk soms, denk ik, om je niet teveel te hechten aan de kindertjes en alles wat daar gebeurt, maar denk ook aan jezelf. Het zal soms ook wel heftig zijn, als jullie er met elkaar maar over kunnen praten, dan kun je het misschien ook van je af zetten.
    Zo te lezen en je foto's te zien geniet je ook enorm. Hartstikke leuk voor je.
    Dikke knuffel van ons.

• 21 Maart 2014 - 12:48

Paulus:

Ik ben trots op u Lieve Lynns!
    U maakt heel wat mee, ook dingen die je veel doen. Maar ik het vind het fijn dat u overal over praat, dat is ook belangrijk en vooral dat ik zie dat u daar geniet. Dat vinden we hier ook wel fijn om te weten. Ik hoop dat u een mooie vakantie heeft straks! Volgende week duiken we onder de 100 dagen, dat is ook wel fijn voor ons. Veel plezier, hou van u!!

• 22 Maart 2014 - 19:27

Mom:

Hoi hooi lief poppie. Ietsie later als anders, maar je kent het wel he weer drok drok met van alles en nog wat. Gelukkig vooral met leuke dingen en sociale verplichtingen. Hebben we net ook wel besproken met het skypen ja. Wat een uitvinding is dat toch ook, kun je gewoon een uur achter elkaar je kiend zien en vooral horen die op vele duizenden kilometers afstand zit. Je hebt al een mooi kleurtje, maar daar moet je ook hard voor werken, dus dat is wel verdiend. Wat en verhaal weer met je nieuwste avonturen. Was je niet bang dat ze je zouden houden daar op dat dat politiebureau? Als ze even met hun Nederlandse collega's of je moeder bellen (heb nog genoeg verhalen over je pubertijd)... Hahah, nee hoor. Je bent (meestal) wel heel lief. Je hebt elke keer ook wel mazzel he, bij die leeuwen en tijgers en alle andere dingen die jij dan wel en een ander dan net weer niet mee mogen maken....
    Dat met die haaien vind ik dan wel weer wat minder, doe maar niet, luister naar Hennie en mij ;) Heb je niet op de wereld gezet om als haaienvoer te eindigen. Klinkt heel stoer, maar zonder een kooi of andere veiligheidsmaatregel erbij? Paul is het ook roerend met mij eens hoor!
    Het is mooi dat je daar zoveel goed kunt doen en dat het ook echt uitmaakt dat jij er bent, je maakt echt het verschil! De armoede is daar heel erg en dat kun je ook niet kunnen oplossen, maar alles wat jullie daar doen maakt het leven voor de omgeving en de kinderen wel mooier. Je hebt genoeg liefde in je voor een heel weeshuis.... Xxx Love You the most lovely egg Mother Hen