olifantjes overal!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu olifantjes overal!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

olifantjes overal!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Eeey schatjes! Daar ben ik weer!

Dinsdag hadden we een gesprek op de creche... super spannend want we wilden dit allemaal! Toen we daar aan kwamen was het 1 grote choas! Op dat moment vond de consultatie namelijk

laats. Dit doen ze 1 keer in de maand. Dan wegen ze de kinderen, krijgen ze vitaminen etc. Iedereen liep te schreeuwen, rennen en luisterde niet. We dachten eerst wat een chaos hier.. maar dasrdoor kregen we juist zin om aan het werk te gaan. Na dat de chsos iets minder werd zijn we met de manager van project gaan praten. Zij was meteen erg enthousiast! Ze konden alle hulp gebruiken maar daarnaast ook hulp voor andere dingen zoals het op orde brengen van de creche door structuur te maken door verschillende educatieve activiteiten aan te bieden of programma's te ontwikkelen voor de creche! Wij waren natuurlijk meteen enthousiast want dit is wat we graag wilden doen. Omdat wij maar ook de manager erg enthousiast was mochten we de volgende dag meteen beginnen.

9.00 waren wij daar en begon de pret. Er werd grwoon snel een indeling gemaakt en ik mocht in de middelste groep. Kinderen van 2/3 jaar.

De creche is 1 zaaltje waar 3 groepen inzitten. 1 groep rechts daarna een schotje er tussen en daarna twee groepen naast elkaar. Dus hierdoor wordt het al 1 grote chaos. Je hoort alles van iedereen.

We beginnen de eerste weken met observaties en het meedraaien van de groep en daarna gaan we aan deslag met de structurering. Dit moet heel langzasm stap voor stap, omdat je wel in een andere cultuur bent en niet alles meteen kan veranderen. Daarnaast wil je ook dat dit wordt voorgezet als je weg bent dus moet je het op de goede manier inbrengen.

de eerste dag was erg leuk en verliep goed. Wij waren continu in beweging van de ene activiteit in de andere. Hierdoor ging de dag ook super snel voorbij. ik heb een leuke project begeleider! Ze betrekt mij overal bij en vertaalt alles wat ze doet naar het engels. Ik zal hier nog veel moeite hebben met de taal. Heel vaak willen kinderen wat vertellen of vragen maar omdat zij Xhosa spreken en niet zuid Afrikaans snap ik er helemaal niks van. Ik ga wel proberen om xhosa te leren maar dat zal bkj een paar woordjes blijven want het is echt een hele moeilijke taal.

Maar verder bevalt het mij echt super goed! Ik word daar ook gezien als een collega en niet zomaar een stagiaire die denkt alles wel beter te weten.

De cultuur is hier wel echt anders. Smiddags worxen de kinderen opgehaald door hun kleine broertjes of zusjes die minimaal 6 jaar oud zijn. Ze geven die kinderen al zoveel verantwoordelijk op jonge leeftijd.

Ook zie je op de creche kinderen rond 2 jaar die pistolen maken van lego en die dan tegen je hoofd houden of doen alsof ze er mee schieten. Dat die kinderen daar nu al mee bezig zijn vind ik wel echt heel erg. Dat zegt genoeg over de opvoeding en leven hier. Niet dat ze hier echte geweren hebben waar ze mee om gaan, maar ze zijn er wel veel te vroeg mee bezig.

In Nederland zijn er ook genoeg die wel legertje spelen maar die kinderen zijn veel ouder en dit wordt vaak veel leuker gespeeld.

Maar verder zijn de kinderen wel super lief! Je merkt echt aan ze dat ze om veel liefde en aandacht vragen en ze zijn super blij met ons! Dat merk je in alles, dus daar kan ik zelf heel veel voldoening uit halen. ik ben heel benieuwd hoe de komende weken er nog uit komen te zien.

We draaien hier werkdagen van 8.30 tot 3 ongeveer. Om 3 uur worden we weer opgehaald door een busje van school om naar huis te gaan.

Ook in het verkeer zie je veel verschil. Alle regels die je in Nederland kent vervallen. er is hier grotendeels 1 regel en dat is wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dit zie je vooral op kruispunten, ze kennen hier verder gelukkig wel stoplichten.

Savonds is het hier normaal dat er gewoon mensen midden op de snelweg lopen of dieren dus daar mket je wel goed op letten. Ook overdag zie je wel dieren op of langs wegen of mensen langs de wegen op een emmertje zitten die cactusvruchten verkopen of om te liften.

Donderdag hadden we gewoon een saai dagje school, geen bijzonderheden.

Vrijdag hadden we een chill dagje... Lekker thuis gezeten en paar dingen voor school gemaskt. Savonds een feestje van huisgenoot. Zij was jarig dus reden voor een feestje! Al hebben we eigenlijk geen reden hier nodig voor een feestje!

Volgende dag vroeg op want we gingen naar addos elephant. Een groot natuurpark waar we zelf de hele dag rond hebben gereden met de auto tussen de olifanten en mooie natuur! Stiekem hoopte ik nog op leeuwen of luipaarden die daar ook zitten maar die we helaas niet hebben gezien. Er lopen daar ook niet veel van rond maar zou mooi zijn als we die wel konden zien,maar helaas.

Olifanten daar in tegen waren er genoeg! in het begim stonden we al te kijken naar een olifant die super ver weg stond. Dat vonden we al super bijzonder. Maar hoe verder we kwamen hoe meer olifanten. Op een gegeven moment was zelfs de hele weg geblokkeerd door olifanten. Er waren er zoveel en uit elke hoek kwamen steeds meer olifanten! Ze liepen recht naast je auto en je kon ze gewoon aanraken. dit hebben we niet gedaan want als ze wild worden heb je een probleem.

We waren ook verplicht om in de auto to blijvem zitten! maar dit was echt een super dag, om nooit weer te vergeten! daarna zijn we naar ons hostel gegaan! dit zag er echt super vet uit! Ik had een kamer verwacht zoals echte meisjes op zoek naar zichzelf ofzo? Een kamer waar 9 matrassen lagen waar we konden liggen. Maar we hadden een vet grote kamer! Wel met stapelbedden, maar die lagen super chill! Ook hadden we 2 badkamers, grote woonkamer en hangmatten! Alles was super en dat voor maar 130 rand per nacht ongeveer 10 euro per persoon dus. Koopje! Daar ook heerlijk gegeten savonds plus wat drankjes maar daarnz vroeg nasr bed.

Volgende dag eerst lekker lopen relaxen en daarna door naar een vliegveldje. Met een klein vliegtuigje naar de andere kant van addo om daar op olifanten te rijden! Dit was ook echt super ervaring! Eerst met ze gereden, daarna met ze lopen en als slot mochten we ze voeren. Super mooie fotos van gemaakt maar die komen er nog op!

Als slot daar in het zwembad gedoken en daarna weer naar huis! Ook wel weer fijn een eigen kamer dan!

Dit was ons weekend zo'n beetje! Geen klagen eigenlijk!

Al mis ik mijn mannetje natuurlijk wel! Maar daar heb ik gelukkig veel contact mee!

Tot snel lieverds! Hou jullie op de hoogte!

Xxx

• 04 Maart 2014 - 20:54

Remon En Wilma:

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Een leuke uitdaging m.b.t. je project op de crèche. Ik ben er van overtuigd dat jullie zullen slagen om enige structuur in de crèche aan te brengen.
    Erg gaaf als je daar iets kunt betekenen voor de samenleving.
    Stinkend jaloers als we wederom lezen welke leuke dingen je allemaal mee maakt in de weekenden.
    We kijken uit naar de mooie foto's.
    Dikke kuzz, papsie en Wilma.

• 04 Maart 2014 - 21:09

Paulus:

Ik mis u ook, maar wetende dat u het daar goed heeft voelt het goed. Ben echt fier op u! X

• 09 Maart 2014 - 17:02

Gerda:

Lynnsey wat een mooie foto's ook van de olifanten. Het was vast niet makkelijk om erop te klimmen. Als ik je gezicht zo zag op de foto. Haha. Leuk hoor.
    Fijn dat je het naar je zin hebt, en leuk die kindertjes van 2/3 jaar.
    Heel veel plezier. Kijk weer uit naar je volgende foto's en verslag.
    Liefs van ons.

• 22 Maart 2014 - 20:01

Mom:

Whoops, een reisverslag over het hoofd gezien.. Sorry.. Had al wel je filmpje aan iedereen die het al of niet wilde zien heel trots steeds maar weer afgespeeld. Vooral mijn cluppie van het werk uit Zwolle waren erg onder de indruk. Was ook niet zomaar iets van die joekels van olifanten die je op foto en film hebt gezet. Alleen het idee al dat ze zo dicht bij in paniek zouden kunnen raken en in een stampende woedende kudde heel wat schade kunnen veroorzaken. Pff heb f mijn moederlijke zorg uitgeschakeld hoor. Niet teveel over nadenken, maar het is natuurlijk wel super dat je dit allemaal mag meemaken. Vond je foto serie ook helemaal geweldig, die moet je straks wel afdrukken en in serie achter elkaar ophangen hoor!
    Natuurlijk heb je ook weer precies gekregen waar je op gehoopt had, orde en liefde brengen naar de kleintjes. Wie goed doet ontmoet, je hebt het verdiend skatty! (en de kids jouw)
    Dikke smok (voor elke avond dat je gaat slapen een n8kusz) van Mom XxxxxxxxxxxxX