molweni!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu molweni!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van lynnsey Tiekink - WaarBenJij.nu

molweni!!

Blijf op de hoogte en volg lynnsey

13 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal! Hier ben ik dan eindelijk,,,, we hebben een goede reis gehad! De reis leek wel eeuwen te duren maar eindelijk waren we er, port alfred in zuid afrika. We kwamen aan en zagen al super mooie huizen om ons heen. Dikke villa's. We stopte bij een leuk klein bungalow huisje en jahoor het was ons verblijf. Het is hier net een klein bungalowparkje. Kleine huisjes omringd door de natuur en bruggetjes. Dit verblijf heeft 20/25 kamers ongeveer dus we wonen in dit kleine bungalowparkje met zo'n 40/50 mensen. Bijna iedereen deelt een kamer in verschillende kleine huisjes in dit parkje.
Liza n ik kwamen aan bij onze kamer maar die bleek al bezet te zijn! Dubbel geboekt? even waren we bang dat wij ergens anders heen moesten en de rest van onze groep moesten achterlaten. Gelukkig stonden wij vast op papier voor die kamer, dus kon het mooi geregeld worden dat we als nog die kamer kregen. Vergeleken met andere kamers hebben wij een best grote kamer met zelfs een mini inloopkast. Alles ziet dr prima uit en we hebben zelfs wifi in onze kamer. Die is alleen niet altijd even goed omdst veel mensen onze wifi stelen, maar goed dat doet er niet toe. Je bent tenslotte toch in zuid afrika. De muren zijn nog wel erg wit en kaal, dus als jullie nog wat leuks willen sturen zoals kaartjes etc., dan is dat welkom natuurlijk! De tip die ik heb gekregen is dat het wel via airmail gestuurd moet worden. Anders komt het met een boot en dan is die vies lang onderweg. Zaterdagavond hebben we niet zoveel meer gedaan. Koffers uitpakken, chillen en vroeg op bed, want we hadden een lange reis gemaakt.
Zondag hebben we eerst boodschappen gedaan,0. Om boodschappen te doen moet je van een mega stijle berg af en dat is niet zo erg, maar je snapt al dat we de terugweg die stijle berg om hoog moesten. In totaal loop je 20 minuten heen en 20 minuten terug om boodschappen te doen. Terwijl dat je loopt zie je al veel verschillende indrukken. Je loopt langs de weg want grotendeels van de wegen kennen geen voetpad. Het is heel warm, maar je ziet veel mensen genieten van elkaar op straat. Bbq gewoon op een stukje gras langs de weg met je vrienden of familie. Iedereen is welkom! De mensen zijn hier zo vriendelijk en gastvrij daar kan Nederland nog heel veel van leren!
Na dat de boodschappen binnen waren(wat hier geen donder kost), zijn we mooi naar het strand gegaan! Zoals jullie hebben gezien was dit super mooi! Wit strand met knalblauwe zee. Daar hebben we meteen gebruik van gemaakt natuurlijk. Heerlijk de zee ingedoken wat in het begin wel erg koud was, maar later heerlijk. Ook natuurlijk heerlijk gelegen in de zon.
daarna zijn we doorgegaan naar bermuda. Dit is een cafe waar iedereen hier heen gaat op zondag. Op zondag zijn de cocktails 2 halen 1 betalen. Daar moesten we natuurlijk wel gebruik van maken! Heerlijk!! Ook het eten was super lekker! Lekker genoten van de cultuur en omgeving, prima avond dacht ik zo.
Maandag zijn we begonnen met de introductie van school. Hier werd je met alle nieuwe studenten jn groepjes geplaatst. Dus alle opleidingen door elkaar. We zijn begonnen met xhosa lessen. Dit zijn lessen om de begin woorden in zuidafrikaans te leren. Deze les was echt super leuk, maar die klik die zij hier gebruiken in hun taal zal ik nooit leren ben ik bang. Maar de begin woordjes om hallo te zeggen en te vragen hoe het gaat zijn goed te doen. Daarna een les gehad over de bibliotheek en een tour over onze campus. Gevolg door een lunch, port alfred tour en een les over de veiligheid van water en zee.
Dinsdag hebben we een les gehad traditional foods, waarbij we allemaal verschillende gerechten gingen eten. Op zich was het eten heel lekker, alleen de schapenmaag was super ranzig. Het is heel glibberig maar daarnaast ook heel droog van binnen. Dit ding heb ik ook niet helemaal op kunnen eten. Later op de dag nog een drankje gedronken op de campus. Daar hoorde we mensen het hebben over de red tide. Het zou lichtgeven op het strand. We geloofden er allemaal geen zak van, maar toch maar even kijken en jahoor het was waar. Overal zag je lichtgevende golven, dit hebben jullie ook gezien op facebook. Het was nog niet super veel maar we kregen te horen als je morgen heen gaat, dan is het nog mooier. Eerst een dagje school gehad en daarna natuurlijk weer naar het strand. Deze keer was het nog groter en mooier! Nu was grotendeels van de zee helemaal blauw ipv alleen een lichtgevende golf af en toe. Vooral vanaf de pier was het zicht nog mooier! Elke stap die we op de pier zette was fantastisch! Het leek net alsof je elke keer op een tube lichtgevende blauwe verf stapte. Alles onder je voet werd blauw.! Dit is zo'n fantastische ervaring en ik blijf het geweldig vinden dat dit net in de periode is dat wij hier zitten! Kon er wel uren naar blijven kijken zo adembenemend mooi! Helaas was het niet mogelijk om daar foto's of filmpjes van te maken. Als je dat deed zag je alleen maar een zwart beeld of een voet zonder licht. Maar deze ervaring laat ik mij in ieder geval nooit meer afpakken!
Vandaag is het alweer donderdag. De tijd gaat tot nu toe heel snel voorbij! Vanochtend begonnen met hardlopen en andere spieroefeningen. Dit was erg wennen, maar ik wil dat zeker hier op gaan bouwen. Hopelijk kan ik gemotiveerd blijven, anders kom ik weer terug als een tonnetje en dat wil ik absoluut niet! Na het sporten gingen we de tour maken door de townships. Dit was ook met de andere studenten van andere opleidingen die daar eigenlijk niks mee te maken hebben. Maar ze willen dit alle studenten laten zien. De tour was erg interessant, want we zijn langs een paar projecten geweest waar ik straks eventueel aan het werk ga.het was super confronterend vooral de vuilnisbelt waar mensen wonen, maar ook de sloppenwijken. Het is zo moeilijk om die mensen te zien, omdat ze leven in barre omstandigheden. Maar het is ook heel dubbel. Ene moment rij je in de armste wijken, maar als je paar stappen verder loopt zit je weer tussen de dikke villa's. Doordat ik er ben geweest beginnen mijn handen te jeuken en wil ik super graag aan het werk daar. Ook al kan ik maar kleine dingen voor ze doen, dat zou ik al geweldig vinden! We zijn niet langs alle projecten geweest maar dat komt nog aankomende week. Daar ben ik ook wel heel blij mee, want nu voelde het net alsof we aapjes aan het kijken waren. Iedereen zat overal foto's en filmpjes van te maken alsof het een attractie is. Ze waren erg respectloos tegen de bevolking. Echte verwende Nederlanders. Maar goed we krijgen nog een tour voor een hele dag langs alle projecten met alleen de mensen van mijn opleiding. Daarna gaan we kiezen wat we in de aankomende weken gaan doen hier!! Nu lekker chillavondje en morgen naar valentijnsfeestje bij het strand! Ik hou jullie op de hoogte! Tot snel schatjes!! Xx

  • 13 Februari 2014 - 20:29

    Bianca:

    Hoii schattie, wat fijn dat het je bevalt tot nu toe en hoop ook dat je op een mooi project komt waar je veel voor de bevolking kunt betekenen. veel plezier XXX Bianca

  • 13 Februari 2014 - 20:48

    Carry:

    Hey Lynns, wat een mooi eerste verslag. Leuk om zo te kunnen volgen wat jullie allemaal meemaken. We blijven je volgen! Waar kunnen we en kaartje naar toe sturen want zo'n kalle muur is natuurlijk helemaal niet gezellig. Veel succes en veel genieten! Liefs van ons allemaal.
    Groetjes
    Carry

  • 13 Februari 2014 - 21:09

    Lynnsey:

    Heey schatjes! Als jullie iets willen sturen kun je dat naar het volgende adres sturen:
    Stenden south Africa, for Lynnsey Tiekink, 1 grandstreet, P.O box 2821, 6170 port Alfred south africa! Bij elke komma een enter! Ik zie alles tegemoet komen! Leuk!! Wel via airmail is aangeraden! Kus van hier!

  • 13 Februari 2014 - 21:42

    Mom:

    Hey hooi lieve skat. Super leuk om je 1e reisverslag te lezen en zodoende ook een beetje mee te beleven.
    En wat heb je nu al allemaal meegemaakt zeg.
    De 1e lading kaartjes is al naar je onderweg via airmail.
    Helaas was de 1e kaart al weg via reguliere post, dus die is wat langer onderweg als de rest.
    Tis niet anders, je zult het dan met een maand of 2 krijgen. Lijkt nu nog heel ver weg, maar kijk eens hoe snel het nu al gaat/ging.
    Het adres dat ik van jouw heb gekregen(en wat ik ook heb doorgegeven aan veel uit Havelte is wel anders trouwens zie k net? In ieder geval ook Grantstreet 1??? Komt het dan wel over zonder? Want ook Hennie heeft er vandaag 1 gestuurd naar het 1e adres.. Naja, zal wel goed komen denk ik?
    Je kunt wel lekker lang en uitbundig schrijven trouwens, geweldig, heb genoten!
    Hier gaat ons leventje gewoon door zoals anders, wel heel burgerlijk hoor, vergeleken bij jouw wereld reis.
    Heb, zoals beloofd al veel hele leuke afspraakjes en activiteiten in mijn agenda staan, eerst volgende begint volgende week met de meiden uit Zwolle en deze wordt dan weer snel opgevolgd door veel anders leuks.
    Ga zelfs weer carnaval vieren, dat is best wel lang geleden...
    Live life to the max he, leven alsof morgen de laatste dag is ;)
    Is ook goede afleiding voor het gemis, want het zou raar zijn als ik dat niet zou voelen he?
    Morgen Valentijnsdag, zal even vervelend zijn voor Paul en jouw, maar jullie hebben er nog minimaal 80 tegoed. Zal aan jullie denken NOG meer dan anders!!
    Love you the most!
    Groetties en een hele dikke smok aan het ei van de kip ;) Xxxx
    P.s Ook van Freddy natuurlijk!

  • 13 Februari 2014 - 22:04

    Paul:

    Lieve Lynns!

    Natuurlijk houd u mij dagelijks op de hoogte, maar dit is gaaf om te lezen!
    En ik wist het al, maar dit bevestigt maar weer eens hoe graag u dit project wilt volgen!
    Geweldig! Het enthousiasme spat er vanaf als u zegt dat uw handen jeuken!

    Hopelijk blijft u het naar uw zin hebben dan komt het vast goed.
    Hier gaat alles ook z'n gangetje. PEC Zwolle pakt de punten en Twente blijft wat achter.
    Wat betreft het adres, mijn post is ook op de gewone bus gegaan en 'Grandstreet 1' had ik er ook niet opgezet. Maar zaterdag gaat de tweede lading de deur uit.
    Geniet van alles wat u nog gaat zien en horen en inderdaad, de tijd gaat snel, zeker voor u!

    Houd ons op de hoogte en tot de volgende keer! X

  • 14 Februari 2014 - 13:08

    Marleen:

    Klinkt allemaal leuk...fijn te lezen dat je het naar je zin hebt! Lekker genieten!

  • 14 Februari 2014 - 18:32

    Cindy:

    He liefie, prachtig heb je het beschreven en wat een woorden kom je volgens mij toch ook
    Tekort om al je indrukken te kunnen beschrijven , wat een geweldige ervaringen doe je daar op
    Goed van je, dat je de verschillen zo voelt en respect toont voor die mensen. blijf genieten, sporten,
    Leren en vooral jeze
    Dikke knuffel en dank je wel voor je blog, leuk om zo met je mee te kunnen kijken en beleven.

    Liefs van hier. Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

lynnsey

Ik ga voor mijn opleiding SPH, naar Zuid-Afrika voor 5 maanden. Wat ik daar ga doen is nog niet duidelijk. Die keuze mogen we daar pas maken. Via deze site hou ik jullie op de hoogte van het project en mijn weekenden en vakanties in Zuid-Afrika! =D tot snel!

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 5379

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 06 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: